ADVENT
NÉGY ANGYALA
Advent négy hetéhez
4-4 erény és 4 angyal tartozik. A négy hét folyamán bizonyos erényekben
fejlődhetünk. Minden héthez 2 erény tartozik, egy férfi és egy női erény,
amelyek kiegészítik egymást, összesen tehát 8 erényt csiszolhatunk önmagunkban,
mindezt minden évben megtehetjük, egyre magasabb szinten! A hét végén pedig
eljön hozzánk egy-egy angyal, és megnézi, hogy sikerült az adott hét erényeiben
fejlődnünk.
Igazság és elnéző lelkület
Advent első hetéhez
az igazságosság és az elnéző lelkület erénye tartozik. Az igazságosság
erényének Arisztotelész szerint két ismérve van: a legalitás és az egalitás. A
legalitás azt jelenti, hogy az isteni, kozmikus törvényeket betartjuk, az
egalitás pedig azt, hogy az isteni egyenlőséget megismerjük. Tehát az igazságos
ember törvényszerető és egyenlőséget kedvelő, a szellemi rend szempontjából. Az
egalitás azt jelenti, hogy az ember szeretete nem lehet személyválogató, az
egyenlőségnek a szeretet terén is meg kell nyilvánulnia. Az igazságtalanságnak
a legfőbb oka az egoizmus, tehát ahhoz, hogy az emberben az igazságosság
kialakuljon, az egoizmust kell legyőzni. Pascal szerint az ego mindig
igazságtalan, mert magát képzeli mindig a világ középpontjának.
Az egyik kérdés,
amin érdemes ezen a héten elgondolkodni, hogy a szeretet és az igazság milyen
viszonyban állnak egymással.
Ehhez a héthez
tartozó másik erény az elnéző lelkület. Ezen a héten az embernek figyelnie kell
az eseményeket és döntenie, hogy mikor az igazságosság, mikor pedig az elnéző
lelkület erényét gyakorolja megnyilvánulásaiban. Az elnéző lelkület más szóval
a megbocsátás.
Mértékletesség és kreativitás
A mértékletesség
egyfajta visszafogottságot jelent, az ember ennek révén képes ura maradni saját
örömeinek, saját vágyainak, ahelyett, hogy ezek rabszolgájává válna. Buddha a
benáreszi beszédben felhívja a figyelmet két szélsőségre, az aszketizmusra és a
hedonizmusra, amely a fizikai testet tönkreteszi. E két szélsőség között az
arany középutat a mértékletesség jelenti, a vágyak uralását. A mértéktelen
ember nem szabad, hiszen saját vágyainak rabja.
A mértékletesség
tehát lépés az ember szabadsága felé, eszköz a függetlenedéshez. A
mértékletesség azt jelenti, hogy az ember képes a kevéssel is beérni, képes az
elegendővel is beérni, sőt, ennek még örülni is. Főleg a mai, fogyasztói
társadalomban hágjuk át nap mint nap a mértékletesség szabályát, amikor
többször annyi fizikait veszünk magunkhoz, mint amennyire valójában szükségünk
lenne, legyen az táplálék, tárgyak, vagy bármi olyan dolog, ami felé az
egoizmusunk hajt.
Ahogy a
mértékletesség a külvilágtól elvon bennünket, úgy a kreativitás a kiáradásban
segít. Az alkotóképességünk révén beleáradunk a fizikai világba, adunk
magunkból, még jobb esetben a fenti világból a fizikai világnak, művészi
tevékenységünk révén. A művészet révén másfajta kapcsolatba kerülünk az
anyaggal, mint a táplálkozásnál. Megdolgozzuk az anyagot, áthatjuk
lelki-szellemi impulzusokkal.
Bátorság és szelídség
A bátorság egy
akarati erény. Az ember elszánt a veszéllyel vagy a szenvedéssel szemben, s ez
egyfajta akaraterőt igényel. De a bátorság gondolati szinten is jelentkezik,
amikor bátornak kell lennünk bizonyos dolgok, összefüggések végiggondolásához.
Nem félünk végiggondolni még akkor sem, ha az ebből származó szembesülés,
felismerés, konklúzió fájdalmas számunkra. Ahhoz is bátorság kell, hogy
elismerjük a saját hibáinkat, felvállaljuk a tévedéseinket.
Szent Tamás szerint
"a bátorság szellemi erő, amely képes legyőzni bármit, ami a legfőbb jó
elérését akadályozza". Van tehát egy dolog, amit az ember helyesnek vél,
és az akadályoztatás esetén bátran kiáll mellette. A hit előfeltétele a bátorság,
hiszen a hit egyik definíciója szerint az a kockázatvállaló bátorság. De a
szabadság is bátorságot igényel, sok embert a szabadságtól való félelem tart
vissza az önálló léttől. Hogy az ember bátran vállalja a szabadsággal járó
lehetséges tévedéseket, bukásokat, felelősséget, ez is bátorságot igényel.
Tehát amíg a bátorságunkat nem fejlesztjük, a szabadsághoz sem jutunk közelebb.
A bátorság tehát szilárd kitartás a jóban, abban, amit az ember helyesnek
gondol, függetlenül attól, hogy ennek milyen következményei lehetnek,
veszéllyel jár.
A másik erény, a
szelídség pedig az erőnek az egyik legnagyobb megnyilvánulása. Az agresszivitás
a belső gyengeség jele, a szelídség pedig a belső erőt, tartást tükrözi. Jelent
nyitottságot, befogadást, tiszteletet.
Bölcsesség és szívben megélt tudás
A bölcsesség jelent
egyfelől helyes megkülönböztető képességet, tehát látjuk, hogy mi szolgálja a
javunkat, mi pedig káros számunkra. Az állatokat az ösztöneik vezetik, mi,
emberek viszont a bölcsességünk által képesek vagyunk helyesen cselekedni.
A bölcsesség a
szeretettel szoros kapcsolatban van. A Karácsony a szeretet ünnepe, erre készít
fel a bölcsesség erénye és hete. Bölcsesség nélkül a szeretetnek a megszületése
nem tud az emberben végbe menni. A szeretet egyfajta bölcsességet igényel az embertől.
Ahhoz, hogy az ember tényleg jól tudjon segíteni az embertársain, és saját
magán, a szeretet mellé fontos odavenni a bölcsességet, a megkülönböztető
képességet, a tisztánlátást is. A bölcsesség erénye azt is jelenti, hogy az
ember képes felvenni és megérteni szellemi igazságokat.
A hét női erénye a
szívben megélt tudás, ami azt jelenti, hogy a fejben megértett tudást aztán a
szívben is át kell élnünk. A megértés a fej dolga, a megélés pedig a szívé. A
megértéshez IQ, a megéléshez EQ szükséges (értelmi és érzelmi intelligencia).
Összefoglalva:
1. hét:
Igazságosság, elnéző lelkület. Adott szituációban vagy egyik, vagy másik
gyakorlása.
2. hét:
Mértékletesség és művészi tevékenység. Ki miben mértéktelen (aszkéta, vagy
hedonista), annak a területnek a tudatosabbá tétele, megfigyelése és
átalakítása.
3. hét: Bátorság és
szelídség. Olyan dolgok megtétele, amitől eddig féltünk, halogattuk, stb.
4. hét: Szellemi
tanítások megértése és megélése: egy-egy szellemi könyv elolvasása,
végiggondolása, megélése.
Az angyalok a 4 hét
folyamán vasárnaponként jelennek meg a következő színekben:
1. hét - piros
2. hét - kék
3. hét - fehér
4. hét - lila
Forrás ~ Váradi Tibor