Az Istennő
Aphrodité (a rómaiaknál Vénusz) a szépség és szerelem istennője. Származásáról két, egymásnak teljesen ellentmondó mítosz maradt fenn. Az egyik szerint Aphrodité az istenek második generációjához tartozik, Zeusz és Dioné, egy tengeri nimfa gyermeke. A másik eredetmítosz szerint Aphrodité idősebb az olimposzi isteneknél, voltaképpen Uránosz leánya. Talán emlékeznek még: Kronosz anyjától, Gaiatól kapott sarlóval lemetszette és a tengerbe hajította Uránosz nemzőszervét. Aphrodité ott kelt ki a habokból, ahol Uránosz lemetszett nemzőszerve megtermékenyítette a tengert. (Boticelli gyönyörű képe, a Vénusz születése azt a pillanatot örökíti meg, amikor a csodás szépségű fiatal istennő kiemelkedik a tengerből.)
Aphrodité szépsége és vonzereje számos istent és halandót rabul ejtett. Mégis Hephaisztoszt, a sánta és egyáltalán nem vonzó külsejű kovácsistent, Héra eltaszított gyermekét választotta férjéül - igaz, hogy utóbb számtalanszor megcsalta. Árésznak, Zeusz és Héra fiának több gyermeket is szült, közülük legismertebb Érosz (a rómaiaknál Ámor, de Cupidó néven is emlegetik) a szárnyas gyermek, aki a szívek közepébe lőtt nyilaival segített anyjának szerelembe ejteni az embereket. (Más hagyományok szerint Érosz a teremtés őserői közé tartozik, és már a titánok születése előtt létezett: ő hozta össze Uránosz és Gaia frigyét). Hermésztől is származik gyermeke, a kétnemű Hermaphroditosz, aki mindkettejük nevét viseli.
Aphrodité (a rómaiaknál Vénusz) a szépség és szerelem istennője. Származásáról két, egymásnak teljesen ellentmondó mítosz maradt fenn. Az egyik szerint Aphrodité az istenek második generációjához tartozik, Zeusz és Dioné, egy tengeri nimfa gyermeke. A másik eredetmítosz szerint Aphrodité idősebb az olimposzi isteneknél, voltaképpen Uránosz leánya. Talán emlékeznek még: Kronosz anyjától, Gaiatól kapott sarlóval lemetszette és a tengerbe hajította Uránosz nemzőszervét. Aphrodité ott kelt ki a habokból, ahol Uránosz lemetszett nemzőszerve megtermékenyítette a tengert. (Boticelli gyönyörű képe, a Vénusz születése azt a pillanatot örökíti meg, amikor a csodás szépségű fiatal istennő kiemelkedik a tengerből.)
Aphrodité szépsége és vonzereje számos istent és halandót rabul ejtett. Mégis Hephaisztoszt, a sánta és egyáltalán nem vonzó külsejű kovácsistent, Héra eltaszított gyermekét választotta férjéül - igaz, hogy utóbb számtalanszor megcsalta. Árésznak, Zeusz és Héra fiának több gyermeket is szült, közülük legismertebb Érosz (a rómaiaknál Ámor, de Cupidó néven is emlegetik) a szárnyas gyermek, aki a szívek közepébe lőtt nyilaival segített anyjának szerelembe ejteni az embereket. (Más hagyományok szerint Érosz a teremtés őserői közé tartozik, és már a titánok születése előtt létezett: ő hozta össze Uránosz és Gaia frigyét). Hermésztől is származik gyermeke, a kétnemű Hermaphroditosz, aki mindkettejük nevét viseli.
A földi nő
Aphrodité a szerelem, a szenvedély megtestesítője: ő szimbolizálja a szerelem átformáló, alkotásra késztető erejét. Befolyása azonban nem korlátozódik a szexualitásra, de még a szerelemre sem, hiszen nemcsak egy emberbe szerethetünk bele. Erősen vonzódhatunk egy tájhoz, egy tevékenységhez vagy akár egy eszméhez is. Aphrodité elköteleződése teljes és korlátlan, de nem feltétlenül hosszú életű. Aki vagy ami érdekli, annak átmenetileg teljesen odaadja magát, de érdeklődése éppoly hirtelen hűlhet ki, mint ahogyan feltámadt. Ez a teljes odafordulás, azonosulás, sőt egybeolvadás éppúgy jellemzi a mindent elsöprő szerelmet, mint a kreatív alkotó munkát.
Aphrodité a szerelem, a szenvedély megtestesítője: ő szimbolizálja a szerelem átformáló, alkotásra késztető erejét. Befolyása azonban nem korlátozódik a szexualitásra, de még a szerelemre sem, hiszen nemcsak egy emberbe szerethetünk bele. Erősen vonzódhatunk egy tájhoz, egy tevékenységhez vagy akár egy eszméhez is. Aphrodité elköteleződése teljes és korlátlan, de nem feltétlenül hosszú életű. Aki vagy ami érdekli, annak átmenetileg teljesen odaadja magát, de érdeklődése éppoly hirtelen hűlhet ki, mint ahogyan feltámadt. Ez a teljes odafordulás, azonosulás, sőt egybeolvadás éppúgy jellemzi a mindent elsöprő szerelmet, mint a kreatív alkotó munkát.
Gyermek- és ifjúkora
Aphrodité kislány korában az ujja köré csavarja a felnőtteket. Már pici korában bájos mosolyával, huncut, szinte kacér oldalpillantásaival meghódít bárkit, akit akar. Szereti a szép ruhákat, imád szerepelni, élvezi, ha középpontban lehet. Már óvodás, kisiskolás korában bezárkózik a fürdőszobába, és a mama sminkkészletével kifesti magát. Alig várja, hogy felnőttes ruhákat hordhasson, és hamar érdeklődni kezd a másik nem iránt. Serdülő korában rajong a csillogásért, énekesekért, színészekért rock-zenészekért. Az iskolában a tanulás nem nagyon érdekli - nem tervezi tudatosan a jövőjét, nem vágyik karrierre. Érdeklődése is csapongó, egyszer az egyik. aztán a másik tantárgyba "szeret bele", általában a tanár személyiségétől függően. Az iskolát inkább társasági találkozóhelynek tekinti, ott találjuk a színjátszó körben, minden rendezvényen, táncmulatságon, bulin.
Aphrodité nagyon könnyen lesz szerelmes, és életében központi szerepet játszik a szex, választásait a szexuális vonzás alapvetően meghatározza. Kamaszkorában elképesztő odaadással rajonghat egy sztárért, rock-zenészért, de érdeklődése hamar a hús-vér férfiak felé fordul. Könnyen, szinte egy pillanat alatt lángra lobban, s a szenvedélyes szerelem minden mást háttérbe szorít. Erotikus varázsa van, melynek vonzáskörében a férfiak szexuális öntudata - és teljesítőképessége - is fokozódik. A szenvedély a fontos számára, akit szeret, annak teljes egészében odaadja magát. A lángolás azonban csak ritkán hosszú életű, gyakran váratlanul, szinte minden ok nélkül ki is hűl. Ha elmúlt a szexuális vonzás, a bűverő, a "rózsaszínű köd" Aphrodité egyszerűen nem értik, mi köze is volt a férfihoz.
Ne gondoljuk, hogy Aphrodité feltétlenül gyönyörű és csak a szépségversenyek vagy divatbemutatók kifutóin találkozhatunk vele. Könnyen lehet, hogy külseje átlagos, és a többi nő nem is érti sikereinek titkát. Aphroditének ugyanis személyes varázsa van, s ez vonzza hozzá a férfiakat. És még valami: olyan figyelemmel és érdeklődéssel fordul a másik felé, hogy a férfi - legyen bár sánta kovács - egy fejjel magasabbnak, délceg daliának, romantikus hősnek érzi magát mellette.
Aphrodité kislány korában az ujja köré csavarja a felnőtteket. Már pici korában bájos mosolyával, huncut, szinte kacér oldalpillantásaival meghódít bárkit, akit akar. Szereti a szép ruhákat, imád szerepelni, élvezi, ha középpontban lehet. Már óvodás, kisiskolás korában bezárkózik a fürdőszobába, és a mama sminkkészletével kifesti magát. Alig várja, hogy felnőttes ruhákat hordhasson, és hamar érdeklődni kezd a másik nem iránt. Serdülő korában rajong a csillogásért, énekesekért, színészekért rock-zenészekért. Az iskolában a tanulás nem nagyon érdekli - nem tervezi tudatosan a jövőjét, nem vágyik karrierre. Érdeklődése is csapongó, egyszer az egyik. aztán a másik tantárgyba "szeret bele", általában a tanár személyiségétől függően. Az iskolát inkább társasági találkozóhelynek tekinti, ott találjuk a színjátszó körben, minden rendezvényen, táncmulatságon, bulin.
Aphrodité nagyon könnyen lesz szerelmes, és életében központi szerepet játszik a szex, választásait a szexuális vonzás alapvetően meghatározza. Kamaszkorában elképesztő odaadással rajonghat egy sztárért, rock-zenészért, de érdeklődése hamar a hús-vér férfiak felé fordul. Könnyen, szinte egy pillanat alatt lángra lobban, s a szenvedélyes szerelem minden mást háttérbe szorít. Erotikus varázsa van, melynek vonzáskörében a férfiak szexuális öntudata - és teljesítőképessége - is fokozódik. A szenvedély a fontos számára, akit szeret, annak teljes egészében odaadja magát. A lángolás azonban csak ritkán hosszú életű, gyakran váratlanul, szinte minden ok nélkül ki is hűl. Ha elmúlt a szexuális vonzás, a bűverő, a "rózsaszínű köd" Aphrodité egyszerűen nem értik, mi köze is volt a férfihoz.
Ne gondoljuk, hogy Aphrodité feltétlenül gyönyörű és csak a szépségversenyek vagy divatbemutatók kifutóin találkozhatunk vele. Könnyen lehet, hogy külseje átlagos, és a többi nő nem is érti sikereinek titkát. Aphroditének ugyanis személyes varázsa van, s ez vonzza hozzá a férfiakat. És még valami: olyan figyelemmel és érdeklődéssel fordul a másik felé, hogy a férfi - legyen bár sánta kovács - egy fejjel magasabbnak, délceg daliának, romantikus hősnek érzi magát mellette.
Viszonya a munkához
Aphrodité főként a pillanatnak él, és elköteleződése, kitartása is rendszerint rövid távú. Ha Aphrodité egy tevékenységbe, a kreatív alkotó munkába szeret bele, akkor teljesen azonosul, szinte egybeolvad munkájával, kreativitása szárnyal, a munka nem fáradság, hanem gyönyörűség a számára. A művészek, költő- író- festőnők, különösképpen pedig a színésznők között számos Aphroditét találunk. De lehetnek divat- vagy textiltervezők, keramikusok vagy iparművészek is. Ha pedig nincs művészi tehetségük, akkor különleges kommunikációs képességükből tudnak tőkét kovácsolni. A legkiválóbb riporterek, TV-s személyiségek közülük kerülnek ki, hiszen érdeklődésükkel, odafordulásukkal a legjobbat, legtöbbet képesek kihozni bárkiből. Ezért nagyszerűen megállhatják a helyüket tanárként vagy terapeutaként is. Üzletasszonyként Aphrodité felvirágoztathat egy vállalkozást, ha ismeri gyengéit és olyan munkatársakkal veszi körül magát, akik elvégzik az aprómunkát, és pótolják a belőle hiányzó rendszerességet és kitartást.
Aphrodité főként a pillanatnak él, és elköteleződése, kitartása is rendszerint rövid távú. Ha Aphrodité egy tevékenységbe, a kreatív alkotó munkába szeret bele, akkor teljesen azonosul, szinte egybeolvad munkájával, kreativitása szárnyal, a munka nem fáradság, hanem gyönyörűség a számára. A művészek, költő- író- festőnők, különösképpen pedig a színésznők között számos Aphroditét találunk. De lehetnek divat- vagy textiltervezők, keramikusok vagy iparművészek is. Ha pedig nincs művészi tehetségük, akkor különleges kommunikációs képességükből tudnak tőkét kovácsolni. A legkiválóbb riporterek, TV-s személyiségek közülük kerülnek ki, hiszen érdeklődésükkel, odafordulásukkal a legjobbat, legtöbbet képesek kihozni bárkiből. Ezért nagyszerűen megállhatják a helyüket tanárként vagy terapeutaként is. Üzletasszonyként Aphrodité felvirágoztathat egy vállalkozást, ha ismeri gyengéit és olyan munkatársakkal veszi körül magát, akik elvégzik az aprómunkát, és pótolják a belőle hiányzó rendszerességet és kitartást.
Párkapcsolat, házasság
Láttuk, Aphrodité szerelme, odaadása korlátlan, de nem feltétlenül hosszú életű. Aphrodité nehezen marad meg egy monogám házasságban, az is előfordul, hogy házasságok egész sorozatát köti. Jobban teszi hát a férfi, ha messziről elkerüli az Aphrodité-nőt? Egyáltalán nem biztos. Mert valami olyat kaphat tőle, amit senki mástól - és itt most egyáltalán nem a hálószobára gondolunk. Ha a férfi azt hiszi, elég eltervezni, majd szorgalmasan és céltudatosan megvalósítani céljait, akkor nincs szüksége Aphroditére, sőt, jobban teszi, ha egy Athénét vagy Hérát választ, akik hasonló céltudatossággal és következetességgel segítik megvalósulni törekvéseit. Aphrodité erre nem alkalmas. Viszont feltétlenül, és teljes elkötelezettséggel hisz a férfiban. Aphrodité tehát "múzsa", inspiráló asszony, aki azzal segíti a férfi céljainak, álmainak megvalósulását, hogy szárnyakat ad neki.
Láttuk, Aphrodité szerelme, odaadása korlátlan, de nem feltétlenül hosszú életű. Aphrodité nehezen marad meg egy monogám házasságban, az is előfordul, hogy házasságok egész sorozatát köti. Jobban teszi hát a férfi, ha messziről elkerüli az Aphrodité-nőt? Egyáltalán nem biztos. Mert valami olyat kaphat tőle, amit senki mástól - és itt most egyáltalán nem a hálószobára gondolunk. Ha a férfi azt hiszi, elég eltervezni, majd szorgalmasan és céltudatosan megvalósítani céljait, akkor nincs szüksége Aphroditére, sőt, jobban teszi, ha egy Athénét vagy Hérát választ, akik hasonló céltudatossággal és következetességgel segítik megvalósulni törekvéseit. Aphrodité erre nem alkalmas. Viszont feltétlenül, és teljes elkötelezettséggel hisz a férfiban. Aphrodité tehát "múzsa", inspiráló asszony, aki azzal segíti a férfi céljainak, álmainak megvalósulását, hogy szárnyakat ad neki.
Gyermekével
Aphrodité gyermekeit is szinte "szerelemmel" szereti. Teljes odaadással. gondozza, teljes személyiségével vesz részt játékaiban is. Nem kritikus, hanem elfogadó, figyelmével, bizalmával képes felszínre hozni, és kibontakoztatni érzelmeit, képességeit. Ha jelen van. Mert Aphrodité a pillanatnak él. Az egyik percben elkápráztatja, lebilincseli a gyermeket, aki úgy érzi, ő a legfontosabb a világon, a másik pillanatban pedig - váratlanul, előkészítés nélkül - elutazik és baby-sitter gondjaira bízza őt. A gyerek könnyen úgy érezheti, hogy forró vízből hideg vízbe mártogatják. Ugyancsak Aphrodité az, aki - szíve minden szeretete ellenére - képes elhagyni gyermekeit egy új szerelem kedvéért.
Aphrodité gyermekeit is szinte "szerelemmel" szereti. Teljes odaadással. gondozza, teljes személyiségével vesz részt játékaiban is. Nem kritikus, hanem elfogadó, figyelmével, bizalmával képes felszínre hozni, és kibontakoztatni érzelmeit, képességeit. Ha jelen van. Mert Aphrodité a pillanatnak él. Az egyik percben elkápráztatja, lebilincseli a gyermeket, aki úgy érzi, ő a legfontosabb a világon, a másik pillanatban pedig - váratlanul, előkészítés nélkül - elutazik és baby-sitter gondjaira bízza őt. A gyerek könnyen úgy érezheti, hogy forró vízből hideg vízbe mártogatják. Ugyancsak Aphrodité az, aki - szíve minden szeretete ellenére - képes elhagyni gyermekeit egy új szerelem kedvéért.
Árnyoldalai
Aphrodité árnyoldalai a kitartás hiányából erednek. Mivel a pillanatnak él, gyakran nincsenek hosszú távú tervei, céljai, és egyszer csak könnyen légüres térben találja magát. Ismerősei, barátai gyakran megbízhatatlannak tartják. Ha megbeszél egy találkozót, közös programot, utazást tervez, vagy bármit megígér, biztosra vehetjük, hogy komolyan is gondolja. Azonban a pillanat varázsában bármit és bárkit könnyen elfelejt.
Láttuk, hogy Aphrodité könnyen lesz szerelmes, és ilyenkor - minden alkalommal - azt hiszi, hogy megtalálta az "igazit". Ezért hajlamos bármit felrúgni, állást, családot, gyermeket hátrahagyva követni a szeretett férfit. S ha a szerelem gyorsan kihűl, a nő ott áll egyedül, és a legtöbbször nincs visszaút. A magára maradt, öregedő, magányos Aphroditét a depresszió és a pánikbetegség fenyegeti.
Másrészt - micsoda iróniája a sorsnak - Aphrodité szerelme akkor bizonyul tartósnak, ha nem, vagy nem megfelelően viszonozzák. Ha a férfi megalázza, méltatlanul bánik vele, Aphrodité évekig, akár évtizedekig is mellette maradhat. Ha pedig olyan férfibe szerelmes, akire nem hat bűvereje, aki észre se veszi, Aphrodité szinte mániákusan mindent megtesz, hogy megszerezze őt. Viszonzatlan szerelme évekre élete középpontjába kerülhet, s ez lehetetlenné tesz minden más kapcsolatot.
Aphrodité árnyoldalai a kitartás hiányából erednek. Mivel a pillanatnak él, gyakran nincsenek hosszú távú tervei, céljai, és egyszer csak könnyen légüres térben találja magát. Ismerősei, barátai gyakran megbízhatatlannak tartják. Ha megbeszél egy találkozót, közös programot, utazást tervez, vagy bármit megígér, biztosra vehetjük, hogy komolyan is gondolja. Azonban a pillanat varázsában bármit és bárkit könnyen elfelejt.
Láttuk, hogy Aphrodité könnyen lesz szerelmes, és ilyenkor - minden alkalommal - azt hiszi, hogy megtalálta az "igazit". Ezért hajlamos bármit felrúgni, állást, családot, gyermeket hátrahagyva követni a szeretett férfit. S ha a szerelem gyorsan kihűl, a nő ott áll egyedül, és a legtöbbször nincs visszaút. A magára maradt, öregedő, magányos Aphroditét a depresszió és a pánikbetegség fenyegeti.
Másrészt - micsoda iróniája a sorsnak - Aphrodité szerelme akkor bizonyul tartósnak, ha nem, vagy nem megfelelően viszonozzák. Ha a férfi megalázza, méltatlanul bánik vele, Aphrodité évekig, akár évtizedekig is mellette maradhat. Ha pedig olyan férfibe szerelmes, akire nem hat bűvereje, aki észre se veszi, Aphrodité szinte mániákusan mindent megtesz, hogy megszerezze őt. Viszonzatlan szerelme évekre élete középpontjába kerülhet, s ez lehetetlenné tesz minden más kapcsolatot.