Chiara Lubich ~ A szeretet művészete
Mindenkit szeretni II.
'Én pedig azt mondom nektek, szeressétek ellenségeiteket, és
imádkozzatok üldözőitekért.
Így lesztek fiai a mennyei Atyátoknak, aki
fölkelti napját jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is,
bűnösöknek is.' (Mt 5,44-45)
Ki a felebarát?
Szeressünk mindenkit, és hogy ezt megvalósítsuk, szeressük a felebarátot!
De ki is az a felebarát? Tudjuk, nem kell őt másutt keresni, a
felebarát az a testvér, aki az élet jelen pillanatában ott van
mellettünk.
Ha keresztények vagyunk, akkor most, és ezt az
embertársunkat kell szeretnünk.
Tehát nem plátói, eszmei szeretetről van
szó, hanem tevékeny szeretetről.
Nem elvont módon és a jövőben kell szeretnünk, hanem konkrétan és a jelenben, most.
A felismerés
A II. világháború idején, amikor társaimmal lent voltunk az
óvóhelyen, az evangéliumot olvastuk.
Ez állt benne: 'felebarátodat pedig
szeresd úgy, mint saját magadat.' (Mt 19,19).
Gondolkodóba estünk: 'felebarátodat... Hol is van az én felebarátom?'
Ott volt a közelben. Ő volt az öreg néni, aki alig tudta magát
levonszolni az óvóhelyre.
Úgy kellett szeretni, mint saját magunkat,
tehát mindannyiszor segíteni kellett neki.
Ők voltak azok a gyerekek öten, akik rémülten kapaszkodtak a mamájukba.
Kézen kellett őket fogni, és hazakísérni.
Ő volt a beteg, aki nem tudott elmozdulni otthonról, nem tudott
elmenekülni, nem törődött vele senki.
El kellett menni hozzá, gyógyszert
szerezni neki, segíteni rajta.
Egyszerre csak egyet
Ki
kell tágítanunk a szívünket Jézus szívének mértékére. Mekkora feladat!
De csak erre az egyre van szükség. Ha ezt megtettük, mindent megtettünk.
Arról van szó, hogy mindenkit, akivel találkozunk, úgy kell szeretni,
ahogy Isten szereti. És mivel az időben élünk, egyszerre egy
embertársunkat szeressük, ne őrizzük a szívünkben semmilyen maradványát
az előző pillanatban látott testvérünk iránti szeretetnek. Így
mindenkiben ugyanazt az egyetlen Jézust szeretjük. De ha ott van a
maradvány, ez azt jelenti, hogy az előző testvérünket magunkért
szerettük, vagy önmagáért... nem Jézusért. És itt van a baj.
A
legfontosabb dolgunk, hogy megőrizzük az isteni tisztaságot. Ez azt
jelenti, hogy meg kell őriznünk a szeretetet olyannak, ahogy Jézus
szeret. Tehát ahhoz, hogy tiszták legyünk, nem kell megcsorbítanunk a
szívünket, visszafojtanunk a szeretetet. Inkább ki kell tágítanunk
akkorára, mint Jézus, és mindenkit szeretni.
És amint elég egy szent
ostya a világ milliónyi ostyája közül ahhoz, hogy Istennel tápláljon
bennünket, elég egyetlen testvér is - az, aki Isten akaratából ott van
mellettünk -, hogy közösségben legyünk az egész emberiséggel, azaz
Krisztus misztikus testével. Közösségben lenni a testvérrel, ez a
második parancsolat, amely rögtön az Isten iránti szeretet parancsa után
következik, annak megnyilvánulása.
Korlátok nélkül
Szeressük a testvért! A testvérek jelentik számunkra a nagy lehetőséget.
Egyetlen alkalmat se szalajtsunk el a nap folyamán!
Szeressük azokat, akiket mindennap látunk, mert mellettünk vannak fizikailag is!
Szeressük azokat, akik nincsenek szemünk előtt, de akikről beszélünk,
akik eszünkbe jutnak, akikért imádkozunk, akikkel az újságban vagy a
tévében találkozunk, akik írnak nekünk, vagy akiknek mi írunk, akikért
munkánkat végezzük nap mint nap...
Szeressük az élőket és azokat, akik nincsenek már itt a földön!
Szolgálni
Ha szeretünk, akkor szolgálunk. Jézus példát mutatott erre. Amikor
meghalt a kereszten, az egész emberiséget szolgálta, élőket, hajdaniakat
és születendőket. De így tett akkor is, amikor megmosta tanítványai
lábát. Isten volt és megmosta a mi lábunkat, emberekét, tehát mi is
megmoshatjuk testvéreink lábát.
Nemhogy megmoshatjuk, meg is kell
mosnunk!
A kereszténység szolgálat, mindenkit szolgálni kell,
mindenkiben az urat kell látnunk.
Ha mi szolgák vagyunk, a többiek urak.
Szolgálni kell. Meg kell próbálni az evangélium szerint megélni, hogy
aki első akar lenni, legyen mindenki szolgája, igen, mindenkié.
Szolgálat... ez a gondolat forradalmasíthatja a világot. A kereszténység
nem tréfa, a kereszténység komoly dolog, nem valami becses hagyomány,
egy kis együttérzés, egy kis szeretet, egy kis alamizsna.
A kereszténység igényes, az élet teljessége.
Anyai szívvel
Határozzuk el: minden felebarát felé, akikhez közeledem vagy akiért dolgozom,
úgy fordulok, mintha az édesanyja lennék.
Egy anya mindig befogad, mindig segít, mindig remél. Mindent betakar.
Egy anya mindent megbocsát a fiának, még akkor is, ha bűnöző vagy
terrorista.
Egy anya szeretete nagyon hasonló - ahogy Pál mondja - Krisztus szeretetéhez. (1Kor 13,1-13)
Ha anyai szív él bennünk - pontosabban, ha elhatározzuk, hogy a
legrendkívülibb Anya, Mária szíve éljen bennünk -, akkor mindig, minden
körülmények között készek leszünk szeretni a többieket.
Mindenkit
szeretni fogunk, nemcsak saját egyházunk tagjait, hanem a többi egyház
tagjait is. Nemcsak a keresztényeket, hanem a muzulmánokat, a
buddhistákat, a hindukat, a legkülönbözőbb vallásúakat is. A jóakaratú
embereket, minden embert, aki a földön él, mert Mária anyasága
egyetemes, mint ahogy egyetemes volt a megváltás is.