Chiara Lubich ~ A szeretet művészete
Elsőként szeretni
'A szeretetnek nem az a lényege, hogy mi szeretjük Istent, hanem, hogy ő
szeret minket, és elküldte a Fiát bűneinkért engesztelésül.' (1Jn 4,10)
Megtenni az első lépést
A szeretet művészetében egy újabb követelmény, hogy elsőként
szeressünk. Talán ez jár a legnagyobb erőfeszítéssel, mert próbára teszi
szeretetünk hitelességét és tisztaságát. Azt kéri, hogy elsőként
szeressünk, mindig kezdeményezzünk, és ne várjuk, hogy a másik tegye meg
az első lépést.
A szeretetnek ez a formája közvetlenül bennünket
szólít meg, de ha Isten példájára akarunk szeretni, és ki akarjuk
fejleszteni magunkban a szeretni tudás képességét, amit Isten ültetett a
szívünkbe, akkor úgy kell tennünk, ahogy Ő. Isten nem várta azt, hogy
mi szeressük Őt, hanem öröktől fogva ezerféle módon bebizonyította, hogy
Ő elsőként szeret minket, bármit is válaszolunk rá.
Ajándékul
vagyunk teremtve egymás számára. Ezt akkor valósíthatjuk meg, ha
elhatározzuk, hogy testvéreink felé olyan szeretettel fordulunk, amely
megelőzi a másiktól jövő szeretet minden gesztusát.
Isten hasonlatosságára
Ha a keresztény szeretni akar, úgy kell tennie, ahogy Isten: nem várni,
hogy őt szeressék, hanem 'elsőként' szeretni. Mivel ezt Isten iránt nem
tudja megvalósítani, mert Isten mindig elsőként szeret, a keresztény az
embertársa felé gyakorolja ezt.
Szent János miután elmondta, hogy
Isten szeretett bennünket, nem úgy fejezte be, ahogy logikus lenne, hogy
ha Isten így szeretett minket, akkor viszonzásul nekünk is szeretnünk
kell Őt, hanem azt mondja: 'Szeretteim, ha az Isten így szeretett
minket, nekünk is szeretnünk kell egymást' (1Jn 4,11).
A szeretet
részesedés az isteni agapéban, ezért tudunk túllépni a természetes
korlátokon, és tudjuk szeretni ellenségeinket, tudjuk életünket adni
testvéreinkért.
Ezért mondhatjuk, hogy a keresztény szeretet új
korszakot alkot, mert ez gyökeresen új parancsolat, abszolút 'újdonságot' hoz az emberiség történelmébe és az etikába. 'Ez a szeret
újít meg minket - írja Ágoston -, új emberekké, az Újszövetség
örököseivé tesz bennünket, akik új éneket zengenek.'
A kevésbé szeretetre méltók felé
Isten szeretete kezdeményező: akkor is szeretett minket, amikor
egyáltalán nem voltunk szeretetre méltók 'halottak voltunk a bűn
miatt'. Ez a gondolat eszembe juttatja mozgalmunk kezdeteit, amikor
Isten lángra lobbantotta szívünkben nagy Ideálunk 'szikráját' - ahogy
II. János Pál nevezte.
Volt-e Rajta kívül más is körülöttünk a háború pusztítása és romjai közepette, aki elkezdett volna szeretni minket? Nem! Isten rendkívüli ajándéka folytán mi voltunk azok, akik sok
szívben fellobbantottuk a szeretet lángját, és arra vágytunk, hogy ez
mindenkire kiterjedjen. Nem néztük, hogy szeretetre méltók-e a
felebarátok, leginkább a szegények vonzottak, akikben határozottabban
láttuk Krisztus arcát, és azok, akinek leginkább szükségük volt az Ő
irgalmára.
Ő tanított meg minket
Talán azért, hogy
megtanítson minket 'elsőként szeretni', a háború alatt Isten még nem
indított bennünket azonnal arra, hogy minden testvért szeressünk. A
rászorulókra irányította figyelmünket, a szegényekre, a betegekre, a
foglyokra, az árvákra. Most úgy tűnik, mintha szemellenzőt tett volna
ránk, hogy mindenekelőtt csak ezekben a testvérekben lássuk Őt.
Célba vettük az összes szegényt a városban.
Első társnőimmel munka után, szabad időnkben nehéz csomagokkal
felpakolva látogattuk őket szegényes otthonaikban. Minden szegény Jézus
volt! Arról álmodtunk, hogy egy napon, az ítélet napján, az Úr majd
drágagyöngyökkel ékesítve mutatja meg nekünk azt a ruhát, azt a cipőt
vagy kesztyűt, amit odaadtunk, ahogy Sziénai Szent Katalin keresztjével
történt, amit egy szegénynek ajándékozott.
A szegényekben mutatta meg az Úr azokat, akiket 'elsőként szerethetünk'.
Lk 14,13-14: 'Ha vendégséget rendezel, hívd meg a szegényeket, bénákat,
sántákat, vakokat. S boldog leszel, mert nem tudják neked viszonozni.
De az igazak feltámadásakor megkapod jutalmadat.'
Ingyenesség
Az emberi szeretetben az ember általában azért szeret, mert őt is
szeretik. Még akkor is, amikor a szeretet szép, az ember önmagából
szeret valamit a másikban. Az emberi szeretetben mindig van valami önző,
vagy akkor igyekszik szeretni, amikor az érdekei ezt kívánják.
Az isteni, természetfölötti szeretet azonban önzetlen, ingyenes és elsőként szeret,
Ha tehát azt akarjuk, hogy az 'új ember' éljen bennünk, ha égve akarjuk
tartani magunkban a természetfölötti szeretet lángját, akkor nekünk is
elsőként kell szeretnünk.
Ef 4,23: 'Újuljatok meg gondolkodásotok
szellemében, s öltsétek magatokra az új embert, aki az Isten szerint
igazságosságban és az igazság szentségében alkotott teremtmény.'
A szeretet értékes
A szeretetben maga szeretet az értékes. Így van ez ezen a földön. A
szeretet - a természetfölötti szeretetről beszélek, amely nem zárja ki a
természeteset - nagyon egyszerű és egyben nagyon összetett dolog.
Megköveteli a te közreműködésedet, és várja a másikét is.
Ha
megpróbálsz szeretetből élni, rá fogsz jönni, hogy e földön azt kell
megtenned, ami rajtad áll.
A másikról nem tudod, megteszi-e valaha. És
nem is okvetlenül szükséges, hogy megtegye. Talán időnként csalódni
fogsz, de sohasem veszíted el bátorságodat, ha meggyőzöd magad arról,
hogy a szeretetben maga a szeretet az értékes.
Jézust kell szeretni a testvérben, Jézust, aki mindig viszonozza ezt neked, bár talán más úton.
Így Ő megedzi lelkedet a világ viszontagságaival szemben és meglágyítja
szeretetben mindazok felé, aki körülvesznek. Föltéve, hogy szem előtt
tartod: a szeretetben maga a szeretet az értékes.
Az irgalmasság szövetsége
Az első fokolárból származik az a gyakorlat, amely segít megvalósítani, hogy 'elsőként szeressünk'.
Különösen kezdetben nem volt könnyű néhány lánynak ott megélnie a
szeretet radikalitását. Olyan emberek voltunk, mint mindenki más, még
akkor is, ha Isten rendkívüli ajándéka volt a támaszunk a Mozgalom
elindításában. Közöttünk is megesett, hogy kapcsolatainkra por
telepedett, meglanyhult közöttünk az egység. Ez például akkor történt
meg, amikor észrevettük egymás hibáit, a többiek tökéletlenségét, és
ítélkezni kezdtünk, ezért kihűlt köztünk a kölcsönös szeretet.
Azért, hogy tegyünk valamit ez ellen, egyik nap arra gondoltunk, hogy
szövetséget kötünk egymással, és ezt az 'irgalmasság szövetségének'
neveztük el.
Elhatároztuk, hogy minden reggel új szemmel, teljesen
új szemmel nézünk a felebarátra, akivel találkozunk a fokolárban, az
iskolában, a munkahelyen, bárhol. Nem emlékszünk a tökéletlenségeire, a
hibáira, hanem mindent befedünk szeretettel. Mindenkihez ezzel a 'teljes amnesztiával' a szívünkben közeledünk, ezzel az egyetemes
megbocsátással.
Nagyon kemény vállalkozás volt, de mindannyian
együtt határoztuk el, és ez segített, hogy mindig elsők legyünk a
szeretetben az irgalmas Isten példájára, aki megbocsátja és el is
felejti bűneinket.
Mindennapos elhatározások
Reggel,
amikor fölkelünk, csak ezt mondjuk: 'Elsőként fogok szeretni mindenkit,
akivel a nap folyamán találkozom, mindenkit, mindig elsőként, mindig
elsőként.'
Nekilátni mindig, hogy elsőként szeressünk. Milyen csodálatos élet ez!
Tartást ad, működésbe hoz sok kegyelmet, mert a szeretet többek között a
Szentlelket is odavonzza, és végtelen fénnyel áraszt el bennünket.
Erről beszél Jézus, amikor így szól: 'Aki szeret engem, (...)
kinyilatkoztatom magam neki' (Jn 14,21). A testvért szeretni azt
jelenti, hogy Őt szeretjük, aki mindig kinyilatkoztatja magát fényével.
Megannyi kegyelem árad ránk, és estére esetleg fáradtak leszünk, de boldogok.