"Az erény szokás által válik sajátunkká." /Arisztotelész/
"Vess el egy gondolatot és tettet aratsz, vess el egy tettet és szokást aratsz, vess el egy szokást és jellemet aratsz, vess el egy jellemet és sorsot aratsz."
A tétlenség állapotának megtörése
A mentális tehetetlenség állapotának hatását megtörhetjük a gyümölcséért végzett tettettek által.
A célok nélküli ember jelentés nélküli, így mindig tűzzünk ki magunk elé elérendő feladatokat, mert a megvalósításukra tett erőfeszítés frissességgel tölti meg napjainkat.
Életünk legemelkedettebb célja önmagunk megismerése lehet, mert amellett, hogy ez egy magasztos feladat, minden más cél megvalósításának az alapja.
A jóság szerepe
A védikus személyiségfejlesztés nagy hangsúlyt fektet a jóság minőségének kifejlesztésére, hiszen ez a legmagasabb rendű kötőerő, amelyben helyet foglalva lehetőségünk nyílik önmagunk tényleges megértésére. Amíg a jóság minősége megtisztít addig a szenvedély minősége aggodalmat és szenvedést, a tudatlanságé pedig ostobaságot, illúziót eredményez. A jóság /szattva/ állapotra egyensúly jellemző, amely a test, az elme, az érzelmek és a cselekedetek tisztításával érhető el. Kizárólag ebben az állapotban képes az ember úgy látni magát, ahogy ténylegesen "van". Ezt a helyzetet az ajurvédikus hagyományok szerint megfelelő étrenddel, a test tisztán tartásával, az érzékszervek szabályozásával, az elme rögzítésével és a meditációval érhetjük el.
Ha valaki tudatosan gyakorolja a jóság minőségének tulajdonságait, akkor le tudja győzni a szenvedély és a tudatlanság kedvezőtlen hatásait.
A kötőerők meghatározása
Az
indiai védikus irodalom sokatmondó kifejezéseket használ annak
érdekében, hogy bemutassa a természet elsődleges, mindenre hatást
gyakorló energiáit.
Megtanítja azt is, hogy az ember hogyan viszonyuljon
ezekhez az energiákhoz annak érdekében, hogy harmóniában tudjon maradni
önmagával és környezetével.
Az ájurvéda és a jóga hagyományai szerint
az anyagi természetben egy isteni eredetűnek tekintett kozmikus
intelligencia háromféle elsődleges energiája működik.
Ezek az erők,
amelyeket a szanszkrit nyelv gunáknak („ami megköt”) nevez, mindent
áthatnak, meghatározzák és befolyásolják mindennek a létezését és
működését.
Hatásukra az élőlény egyre inkább a külső világhoz kezd
kötődni, s eredeti tudatát feledve a test nem teljesen megértett
érdekeit szolgáló, erős „testtudatot” fejleszt ki.
Ez a testtudat azt
jelenti, hogy az életünkben mindent, még önmagunkat is az anyagi
testünkkel kapcsolatban szemlélünk, s nem nagyon fogadjuk el semmi olyan
dolognak a létezését, amit a testünk (megannyi érzékszervünk) így vagy
úgy közvetlenül nem tapasztal.
Természetesen ez a folyamat az embert
egyre távolabb sodorja attól az eredeti harmóniától, ami rá létezésének
kezdetétől fogva jellemző volt.
Az önvaló tetteinek és a testtudat
tetteinek egymásra hatása (egymásnak feszülése) az, ami személyiségünket
kialakítja.
Mindkét cselekvésformát a magunkénak érezzük, azonban az
egyik (az önvaló tettei, melyek a természettel, az univerzális
törvényekkel való harmóniára törekszenek) eredetileg is hozzánk
tartozik. A másik (a testtudat tettei) pedig felvett viselkedésminta,
amellyel azonban olyan régóta azonosulunk, hogy a sajátunknak fogadjuk
el.
Az alábbi táblázatban azt láthatjuk, hogy az egyes kötőerők miként befolyásolják a mentális test három összetevőjének (intelligencia, elme és hamis ego) működését és a tudatot.
Az alábbi táblázatban azt láthatjuk, hogy az egyes kötőerők miként befolyásolják a mentális test három összetevőjének (intelligencia, elme és hamis ego) működését és a tudatot.